Bedrijven staan onder druk om te groeien. Een van de mogelijkheden om dit te
doen is het overnemen van andere bedrijven, of delen daarvan. Verschillende
onderzoeken hebben echter aangetoond dat fusies en overnames meestal geen
succes zijn. Zij leiden vaak tot een dalende aandelenkoers of een daling van
de winst.

Volgens promovendus Mario Schijven zijn de bestaande studies naar het succes
van acquisities echter te veel gericht op de korte termijn. Het slagen van
een fusie of overname hangt af van hoe goed de bedrijven bij elkaar passen
en hoe effectief beide ondernemingen worden geïntegreerd. Dit gaat meestal
niet meteen goed.

Overnames wél succesvol
Kijk je naar de wat langere termijn, dan zijn fusies en overnames volgens
Schijven echter veel vaker wél succesvol. Met name indien bedrijven na een
aantal acquisities een grootschalige herstructurering hebben doorgevoerd. De
promovendus baseert deze conclusie op onderzoek naar de fusies en overnames
van 52 Amerikaanse softwarebedrijven en 25 grote Nederlandse ondernemingen
waaronder Ahold, DSM, Heineken, Stork en Wolters-Kluwer.

"Grote bedrijven die veel acquisities doen, zien elke individuele aankoop
vaak als een puzzelstukje van een groter geheel", legt Schijven uit. "Aan
al deze acquisities ligt vaak een bredere strategie ten grondslag, die het
bedrijf ertoe beweegt alle relevante puzzelstukjes te verzamelen die het
nodig heeft om dit doel te realiseren."

Na grote herstructurering
Op het moment dat alle benodigde stukjes zijn verzameld, wordt volgens
Schijven meestal pas duidelijk hoe zij in elkaar geschoven moeten worden.
Dan pas vindt er dus een grote herstructurering plaats, waarna het bedrijf
succesvoller gaat opereren. In de praktijk is dit soms pas tien jaar na de
eerste acquisitie het geval, stelt hij.

De onderzoeker illustreert deze conclusie door te verwijzen naar
Wolters-Kluwer. Dit bedrijf deed tien jaar lang de ene overname na de
andere. Vervolgens schreef CEO Nancy McKinstry in 2003 op de eigen site dat
dat jaar een overgangsjaar was voor het bedrijf, waarin een begin werd
gemaakt met een herstructurering van de organisatie.

Schijven promoveert op 9 december aan de Universiteit van Tilburg op het
proefschrift Acquisition Capability Development: Behavioral and Cognitive
Learning Perspectives.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl